vrijdag 24 maart 2017

Onderweg naar de Marquesas Dag 9

Aan de horizon doemt een zwarte stip op, een schip. De eerste boot die we in negen dagen tegenkomen. Langzaam maar zeker komt de stip dichter bij. We weten niet wat het is, het kan de kustwacht zijn maar ook een vissers schip. Onze AIS (automatic identification system)en de marifoon zetten we aan. Er komt geen signaal van het schip. Op zich is dat niet vreemd, want de kustwacht vaart meestal incognito en vissers ook, want die willen niet dat de concurrent ziet waar ze zijn.

Het blijkt een enorme vis trawler te zijn, zeker wel 150 voet lang. Wij kijken naar hen, zij kijken naar ons. Bij hen op het dek gaat de verrekijker van hand tot hand. Wij zwaaien, zij zwaaien terug. Ik zie zeker wel zes man aan dek. Ze gaan achter ons langs.
Na nog een laatste keer gezwaaid te hebben, ga ik terug naar mijn boek. "Het lijkt wel of ze langzamer gaan varen", zegt Ellen. "Misschien lijkt dat alleen maar zo, omdat wij nu sneller varen". De wind was net iets aan getrokken en wij hadden een heerlijke snelheid van 6 knopen.

Plotseling komt er achter de visboot, een kanarie gele speedboot op ons af. Er zitten drie mannen in. Ze stuiven op ons af. Ze zwaaien en wenken dat we langzamer moeten gaan varen. De boot komt langszij en ik krijg een enorme tonijn in mijn handen gedrukt. Terwijl ik met de tonijn in mijn handen sta en met de voorste man praat, krijgt Ellen nog twee tonijnen van de andere twee. Ze vragen om cigaretten, maar die hebben we niet. Binnen een minuut racet de speedboot weer terug naar het moederschip. Verbrouwereerd roepen we nog een keer, "gracias" en zwaaien nog een keer. De visboot, de Tarqui uit Equador, maakt weer snelheid en gaat er vandoor.

Er liggen drie tonijnen aan dek. Oke, nu moet er wat gebeuren. In Panama City hebben we nieuwe fileer messen gekocht, want we gingen er van uit, dat we wel vis zouden gaan vangen deze reis. Er ligt nu zeker voor vijf dagen vis, zomaar gekregen. De fileer messen komen goed van pas en we snijden prachtige filets van de vissen.

Ellen heeft genoeg ideeen over wat ze allemaal van deze enorme hoeveelheid vis kan maken. Deze vissen, zijn verser dan vers. Als eerste maakt ze, in ieder geval een heerlijke sashimi. Of we over drie dagen nog zo enthousiast zijn, weet ik nog niet, maar dat zal blijken.

Op 23/03/17 om 17.00 UTC is onze positie: 2*42'81"S bij 093*58'99"W

Inmiddels hebben we 1021nm afgelegd. Nog 2979 te gaan.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten