Het eilanden gebied van Frans Polynesie bestrijkt een oppervlakte ter grootte van Europa. Het bestaat uit diverse eilanden groepen, zoals de Tuamotus, de Society Eilanden, de Archipel van Gambier, de Austral Archipelo en de Marquesas, ook wel de Markiezen genoemd in het Nederlands. Wij zijn onderweg naar Hiva Oa, het eerste eiland van de Markiezen, waar we kunnen inklaren. Zeilers met een Europees paspoort, mogen voor onbeperkte tijd in Frans Polynesie blijven, terwijl andere nationaliteiten na 90 dagen alweer het gebied moeten verlaten. Hier kunnen ze ontheffing voor krijgen door een visum aan te vragen bij het Franse consulaat in land van herkomst. Dan mogen ze een jaar blijven. Een andere optie is om iedere drie maanden even het gebied te verlaten, door naar Fiji te gaan of naar Nieuw Zeeland, waarna de drie maanden weer opnieuw beginnen. Er zijn verhalen bekend van zeilers die naar een ander gebied zijn gevaren, daar hebben ingeklaart en gelijk weer uitgeklaart om vervolgens 12 uur later weer in Polynesie aan te komen om daar de volgende drie maanden door te brengen.
Wij moeten nog ongeveer 1750nm varen voordat we, van al het moois dat de Marquesas te bieden heeft, mogen gaan genieten. Het duurt nog even maar we kijken er naar uit. Allereerst is het van belang om daar heelhuids aan te komen. Ieder dag maken we wel een rondje over het dek om te zien of er niet iets door schavielt, los trilt of spontaan kapot gaat. Ondanks het feit dat we heel conservatief varen, krijgt de boot toch best op haar donder. Vanmiddag zag ik plotseling dat een harpje van de grootschoot nagenoeg los was gekomen. Je denkt dat je een redelijk goed inzicht hebt, van waar het allemaal mis kan gaan, maar dit was toch weer een nieuwe plek. We varen voornamelijk over stuurboord en daarom wisselen we de bakboord en stuurboord genua schoten, om de krachten die op deze lijnen komen te staan te verdelen. Het blijft oppassen geblazen.
Op 30/03/17 om 19.00 UTC is onze positie: 10*17'13"S bij 108*05'35"W
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten