Plannen kunnen veranderen. Hadden we gister overdag besloten om west te blijven varen tot we de doldrums voorbij zouden zijn, leek ons dat 12 uur later toch niet meer zo'n goed idee. De tocht west, zou voornamelijk voor de wind zijn, met variabele condities. Op een gegeven moment hebben we toch maar besloten om de steven te wenden en direct naar het zuiden te varen. We hopen op deze manier, tussen de Galapagos eilanden en het windstilte gebied dat daar west van ligt, door te piepen. De wind was gunstig en de afgelopen nacht raceten we met gemiddeld 8 knopen de goede kant uit. Nog 175 nm te gaan en we passeren de evenaar. Ergens tussen de 5 en 10 graden zuid, zouden we dan de passaatwinden weer moeten kunnen oppikken, die ons dan naar de Marquesas blaast. Over een paar dagen zullen we weten of we juiste beslissing hebben genomen.
Aan boord doen we aan "waste management". We moeten tenslotte iets met ons afval. Het begint eigenlijk al als we boodschappen doen of gedaan hebben. Al het overbodige verpakkingsmateriaal gooien we al weg, op het moment dat de boodschappen aan boord komen. Plastic zakken, kartonnen verpakkingen enz. We kijken ook heel kritisch naar houdbaarheids data. Tijdens de overtocht, gooien we alles wat biologisch afbreekbaar is overboord. Nespresso cups, snijden we open, de koffie drap gooien we overboord en de lege cups schuiven we in elkaar. Al het andere verzamelen we in een grote plastic fles. We knippen al het plastic, sterofoam, lege tandpasta tubes etc. in hele kleine stukjes en proppen dit in een drie liter fles. Als je het maar vaak genoeg en hard genoeg aandrukt is het onvoorstelbaar, hoeveel afval je reukvrij in zo'n fles kunt opbergen.
We hebben ongeveer 670 nm afgelegd. Nog 3330 te gaan.
Op 20/03/17 om 12.00 UTC was onze positie: 2*21"415N bij 89*52"919'W
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
Dit is het blog van Ellen Reijndorp en Martin Prins. Op 12/06/12 zijn we met ons zeiljacht, de Acapella, vanuit Nederland vertrokken om in zeven jaar tijd de wereld rond te varen. Na resp. 36 en 33 jaar gewerkt te hebben bij de KLM, was het tijd voor iets anders. Ongeveer twee keer per jaar komen we een maandje naar Nederland en de rest van de tijd zwerven we over de oceanen. Volg hier onze avonturen.
dinsdag 21 maart 2017
maandag 20 maart 2017
Onderweg naar de Marquesas Dag 5
Deden we er gisteren nog twee uur over om de Parasailor op te zetten, hadden we het vandaag in een uur voor elkaar. Dit betekent dat we eerst het voorzeil wegrollen, de spinakerboom opbergen en alle lijnen die daarbij horen. Omdat we voornamelijk op een voor de windse koers varen, hebben we 's-nachts alleen het voorzeil uit staan, uitgeboomd met de spinakerboom. Als dit is opgeruimd kunnen we pas de Parasailor installeren. Eerst de lijnen klaarleggen aan de juiste kant van de boot, daarna het 140m² grote zeil aan dek sjouwen en aanslaan. Als alles is voorbereid kunnen we hijsen. Het blijft iedere keer toch wel weer een overweldigend moment als dit prachtige zeil de lucht in gaat. Over een paar dagen zijn we er helemaal los op en doen we het allemaal binnen een half uur.
Binnenhalen is zo gebeurt. Vanmiddag draaide binnen een minuut de wind van Noord oost naar Zuid Oost en zat het zeil helemaal verslingerd in de radardome. Door snelle actie hadden we het zeil binnen vijf minuten naar beneden. Deze vaardigheid hebben we dus nog wel onder de knie.
We varen ongeveer op 3 graden noorderbreedte in zuid-westelijke richting. Net voorbij Galapagos ontwikkelt zich een groot gebied met windstiltes, de zogenoemde 'doldrums'. Hier moeten we voorbij, omheen, onderdoor, langs, doorheen, we weten het niet helemaal. Gelukkig krijgen we hulp van onze goede vriend Gerard van der Horst van zeiljacht Sylfer. Helaas voor Gerard, zit hij in Nederland met gezondheids problemen, maar gelukkig voor ons heeft hij nu alle tijd om ons te adviseren en te helpen met routering. In overleg hebben we besloten om iets noordelijker te gaan varen, m.n. op 4 graden noord om zodoende iets meer wind op te pikken en de doldrums links te laten liggen. Vooralsnog gaan we nu zo'n 1500 mijl naar het westen, waarna we de evenaar pas kunnen oversteken. Voor het zelfde geld veranderd het weer beeld zodanig dat we al eerder over kunnen steken, maar dat zien we dan wel weer.
Inmiddels hebben we 550nm afgelegd. Nog 3450 te gaan.
Op 19/03/17 om 12.00 UTC was onze positie: 3*35"N bij 88*00"W
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
Binnenhalen is zo gebeurt. Vanmiddag draaide binnen een minuut de wind van Noord oost naar Zuid Oost en zat het zeil helemaal verslingerd in de radardome. Door snelle actie hadden we het zeil binnen vijf minuten naar beneden. Deze vaardigheid hebben we dus nog wel onder de knie.
We varen ongeveer op 3 graden noorderbreedte in zuid-westelijke richting. Net voorbij Galapagos ontwikkelt zich een groot gebied met windstiltes, de zogenoemde 'doldrums'. Hier moeten we voorbij, omheen, onderdoor, langs, doorheen, we weten het niet helemaal. Gelukkig krijgen we hulp van onze goede vriend Gerard van der Horst van zeiljacht Sylfer. Helaas voor Gerard, zit hij in Nederland met gezondheids problemen, maar gelukkig voor ons heeft hij nu alle tijd om ons te adviseren en te helpen met routering. In overleg hebben we besloten om iets noordelijker te gaan varen, m.n. op 4 graden noord om zodoende iets meer wind op te pikken en de doldrums links te laten liggen. Vooralsnog gaan we nu zo'n 1500 mijl naar het westen, waarna we de evenaar pas kunnen oversteken. Voor het zelfde geld veranderd het weer beeld zodanig dat we al eerder over kunnen steken, maar dat zien we dan wel weer.
Inmiddels hebben we 550nm afgelegd. Nog 3450 te gaan.
Op 19/03/17 om 12.00 UTC was onze positie: 3*35"N bij 88*00"W
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
zondag 19 maart 2017
Onderweg naar de Marquesas Dag 4
Gisteravond was het echt een beestenboel aan boord van de Acapella. Hadden we eerst de kanarie en de vlinder, probeerden zo net tegen de schemer, drie behoorlijk grote vogels, soort Aalscholver, alle drie tegelijkertijd een plekje te veroveren op de tweede zaling van onze mast.Een van de beesten was het gelukt om op de zaling te landen, maar hij had de grootste moeite om te blijven zitten. De zee was behoorlijk onrustig en de mast zwiepte alle kanten uit.De andere twee vogels probeerden keer op keer naast hun maatje te landen maar dit mislukte steeds. Of ze kwamen te snel aan vliegen en schoten er voorbij, of ze waren te langzaam en haalden het net niet. In de tussentijd waren ze naar elkaar aan het krijsen op een manier dat horen en zien je verging. Toen nummer een er na een behoorlijke zwieper van de mast van de zaling schoot gaven ze het maar op. Na nog een paar cirkels om de boot gevlogen te hebben verdwenen ze in de verte.
Vandaag hebben we de Parasailor weer op gezet. Het heeft even wat tijd in beslag genomen voordat we alles weer goed op orde hadden maar uiteindelijk stond zij.
We hebben de "Vlieger", zeker vier jaar niet meer gebruikt, nadat we er tijdens onze Atlantische oversteek in 2012 bijna mee zijn plat geslagen. Vandaag waren we allebei zover om haar weer op te zetten. De omstandigheden waren er perfect voor en nu staat ze fier, schuin voor de boot te dansen.
Inmiddels hebben we 449nm afgelegd. Nog 3551 te gaan.
Op 18/03/2017 om 12.00 UTC was onze positie: 3*43"071'N bij 085*46"765'W
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
Vandaag hebben we de Parasailor weer op gezet. Het heeft even wat tijd in beslag genomen voordat we alles weer goed op orde hadden maar uiteindelijk stond zij.
We hebben de "Vlieger", zeker vier jaar niet meer gebruikt, nadat we er tijdens onze Atlantische oversteek in 2012 bijna mee zijn plat geslagen. Vandaag waren we allebei zover om haar weer op te zetten. De omstandigheden waren er perfect voor en nu staat ze fier, schuin voor de boot te dansen.
Inmiddels hebben we 449nm afgelegd. Nog 3551 te gaan.
Op 18/03/2017 om 12.00 UTC was onze positie: 3*43"071'N bij 085*46"765'W
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
zaterdag 18 maart 2017
Onderweg naar de Marquesas Dag 3
Om heel eerlijk te zijn, ben ik nu de tel al kwijt. Voor Ellen is het dag vier en voor het blog schrijf ik dag 3. Het blog gaat van 12.00 tot 12.00, maar de dagen gaan van ochtend tot avond. Ach, aan het einde van de rit zullen we weer ergens samen komen. Door het systeem van wachtlopen, leven we met drie uur tijdverschil. We zien elkaar van 's ochtends 10 tot 's avonds 20.30.
Ellen gaat ongeveer om 20.30 naar bed en slaapt dan tot 23.30. Hierna ga ik erin tot 02.45, waarna ik weer wacht loop tot ongeveer 06.00. Ergens tussen 9 en 10 ben ik dan weer op. Ellen haar dag is dan al drie uur bezig, zij heeft het zonnetje zien opkomen, heeft al tijd gehad om te lezen, heur haar te wassen, huishoudelijke dingen te doen en al wat je allemaal kunt en wilt doen in drie uur tijd.
Als ik dan om 10.00 uur weer boven water ben, ontbijten we samen en maken een plan voor de dag. Voor vandaag was dat de hengel belijnen en installeren. Nu maar zien of we straks ook daadwerkelijk vis gaan vangen.
Afgelopen nacht kregen we bezoek van een heel klein vogeltje, een soort kanarie. 500 km van het dichtst bijzijnde stukje land komt dat beestje met z'n kleine vleugeltjes aanvliegen. Hij heeft aan boord gelogeerd en is vanochtend, zonder ontbijt, gewoon weer vertrokken. Vanmiddag kwam er zomaar een nachtuiltje uitrusten op de boot. Bizar dat deze diertjes zich hier, boven deze immense plas water bevinden.
We hebben in de afgelopen 24 uur iets minder dan 100 mijl afgelegd. Helemaal niet slecht. In totaal hebben we 356nm afgelegd. Nog 3644 te gaan ;-)
Op 17/03/17 om 12.00 UTC bevinden wij ons op: 04*09"106'N en 083*44"442W
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
Ellen gaat ongeveer om 20.30 naar bed en slaapt dan tot 23.30. Hierna ga ik erin tot 02.45, waarna ik weer wacht loop tot ongeveer 06.00. Ergens tussen 9 en 10 ben ik dan weer op. Ellen haar dag is dan al drie uur bezig, zij heeft het zonnetje zien opkomen, heeft al tijd gehad om te lezen, heur haar te wassen, huishoudelijke dingen te doen en al wat je allemaal kunt en wilt doen in drie uur tijd.
Als ik dan om 10.00 uur weer boven water ben, ontbijten we samen en maken een plan voor de dag. Voor vandaag was dat de hengel belijnen en installeren. Nu maar zien of we straks ook daadwerkelijk vis gaan vangen.
Afgelopen nacht kregen we bezoek van een heel klein vogeltje, een soort kanarie. 500 km van het dichtst bijzijnde stukje land komt dat beestje met z'n kleine vleugeltjes aanvliegen. Hij heeft aan boord gelogeerd en is vanochtend, zonder ontbijt, gewoon weer vertrokken. Vanmiddag kwam er zomaar een nachtuiltje uitrusten op de boot. Bizar dat deze diertjes zich hier, boven deze immense plas water bevinden.
We hebben in de afgelopen 24 uur iets minder dan 100 mijl afgelegd. Helemaal niet slecht. In totaal hebben we 356nm afgelegd. Nog 3644 te gaan ;-)
Op 17/03/17 om 12.00 UTC bevinden wij ons op: 04*09"106'N en 083*44"442W
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
vrijdag 17 maart 2017
Onderweg naar de Marquesas. Dag 2
Het is stil om ons heen. Geen schepen op de AIS (Automatic identification System, geen schepen op de radio, alleen maar water. We weten dat er andere boten in de buurt zijn, maar we zien ze niet. Iedere avond hebben we met de SSB (Single Side Band/Korte golf)een radio net. Tijdens het netje geef je je positie door en omstandigheden aan boord. Natuurlijk ontvang je dit ook van anderen en heb je een beetje een idee, hoe het gaat en waar iedereen is. Inmiddels zijn er zo'n 10 boten onderweg met wie we contact hebben. Het radio net noemen we: "The Pacific Puddle Jump net".
Het gaat goed aan boord van de Acapella. In 48 uur tijd hebben we 250nm afgelegd, wat een super afstand is. Er komt 20 knopen wind uit het Noord-Oosten en wij gaan met een snelheid van 7,5 knoop naar het Zuid-Westen.
Langzaam maar zeker beginnen we een beetje onze draai te vinden en komen in een ritme van eten, slapen, wacht lopen, onderhoud/huishoudelijke zaken enz. Het blijft altijd lastig om op een behoorlijk wiebelende boot je goed te ontspannen. Ook het besef dat we zeker wel drie weken zo door moeten dringt goed tot ons door.
Op 16/03/17 om 17.00 UTC is onze positie: 4*57"728'N bij 81*49'384'W
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
Het gaat goed aan boord van de Acapella. In 48 uur tijd hebben we 250nm afgelegd, wat een super afstand is. Er komt 20 knopen wind uit het Noord-Oosten en wij gaan met een snelheid van 7,5 knoop naar het Zuid-Westen.
Langzaam maar zeker beginnen we een beetje onze draai te vinden en komen in een ritme van eten, slapen, wacht lopen, onderhoud/huishoudelijke zaken enz. Het blijft altijd lastig om op een behoorlijk wiebelende boot je goed te ontspannen. Ook het besef dat we zeker wel drie weken zo door moeten dringt goed tot ons door.
Op 16/03/17 om 17.00 UTC is onze positie: 4*57"728'N bij 81*49'384'W
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
woensdag 15 maart 2017
Onderweg naar de Marquesas. Dag1
De eerste 24 uur zit er bijna op. Na een wat rommelige start zijn we uiteindelijk toch goed op stoom gekomen. Bij het vertrek hadden we eerst wel wind, later geen wind, stroom tegen en op een gegeven moment gingen we zelfs achteruit in plaats van vooruit. Toen hebben we de motor er maar bij gezet. Natuurlijk willen we aan het begin van de tocht de motor zo min mogelijk gebruiken, want we hebben maar een beperkte hoeveelheid diesel bij ons.
Een uurtje na ons vertrek, zagen we niet zo ver van de boot, drie walvissen zwemmen. Wat een imposante beesten zijn dit toch. Ook kregen we een show, van uit het water omhoog springende roggen, die backflips maakten. Heel koddig allemaal.
We hebben nu ongeveer 110Nm afgelegd. Nog 3890Nm te gaan.;-)
Onze positie op 15/03/17 om 17.00UTC: 06'55'N bij 080'06'W
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
Een uurtje na ons vertrek, zagen we niet zo ver van de boot, drie walvissen zwemmen. Wat een imposante beesten zijn dit toch. Ook kregen we een show, van uit het water omhoog springende roggen, die backflips maakten. Heel koddig allemaal.
We hebben nu ongeveer 110Nm afgelegd. Nog 3890Nm te gaan.;-)
Onze positie op 15/03/17 om 17.00UTC: 06'55'N bij 080'06'W
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
donderdag 9 maart 2017
Ondertussen in Panama City
Er komen steeds meer bekende boten door het kanaal. De Zensation is net gearriveerd, de Yemaja en de Bella Ciao zijn onderweg en wij hebben afgelopen weekend als linehandlers mogen helpen op de Jonas.
Het was voor ons inmiddels de vierde keer dat we het kanaal door zijn gegaan. Eén keer op een cruiseboot, de 2e keer als linehandlers op de SheSan, de 3e keer met ons eigen schip en nu dan dus, voor de 4e keer, met Hanny en Jacob op de Jonas.
We zijn er nu echt doorheen, er is geen weg meer terug.
Ons vertrek, in de richting van de Galapagos staat gepland op 10 maart. Van Panama City naar de Galapagos is het ongeveer 1000nm varen, het daaropvolgende traject naar de Marquesas ongeveer 3000nm. Een week tot 10 dagen en het volgende stuk 4 á 5 weken, met alleen maar water om je heen.
Aangezien we dus een behoorlijke tijd op zee moeten doorbrengen, hebben we enorme hoeveelheden eten en drinken aan boord gesleept van de Acapella.
36 rollen toiletpapier, 60 flessen wijn, 5 kilo rijst, 10 pakken macaroni, 100 sinaasappels, een kam bananen en ga zo nog maar even door........
We hebben voor ongeveer 3 maanden voorraden aan boord.
De afgelopen weken waren ondanks alle hectiek, gezellig druk.
Een nachtje hebben we ons zelf verwend door in het KLM crew hotel te gaan slapen, waar we collega Ruben Feenstra, die allerlei lekkere dingen voor ons had meegebracht, hebben ontmoet.
We hebben 'heren' bezoek gehad, Roy, Mark en Michel.
Meestal heb ik mijn dinghy vol geladen met mooie.... maar deze keer ......... :-))
Michel Holtkamp, Roy van Weely en Mark de Hoogh
Michel Holtkamp, Roy van Weely en Mark de Hoogh
Mark heeft een professionele drone waar mee hij films maakt. "Toys for boys".
Zo ook een filmpje vanaf de Acapella.
Later in de week hebben we nog een bezoek gebracht, aan het Museum van de Biodiversiteit wat zeker de moeite waard was. Hier wordt de ontstaansgeschiedenis van Panama uitgelegd en welke gevolgen dit heeft gehad voor de rest van de wereld. Erg interessant.
Abonneren op:
Reacties (Atom)