Op 127,5 graden west, zijn we weer door een tijdzone gegaan. De klok mag weer een uurtje achteruit. Dit betekent dat we nu 11 uur tijdverschil met Nederland hebben. Straks in de Marquesas komt daar nog een half uur bij. Het gebied daar is zo groot dat het in feite meerdere tijdzones bestrijkt. Voor het gemak hebben ze ooit maar besloten om ergens te middelen, waardoor er een half uur tijdverschil is ontstaan.
Vandaag weer een interessante zeildag. Regen, wind, geen wind, alles is voorbij gekomen. Uiteindelijk varen we nu weer heerlijk. Gemiddeld vijf knopen en nog een beetje stroom mee, zorgt ervoor dat we gestaag op ons doel afgaan.
De boot houdt zich prima. Het lijkt wel of ze weet dat ze goed voor zichzelf moet zorgen. Niets forceren, alles binnen de perken. Tot nu toe hebben we niet of nauwlijks enige schade opgelopen van het veelvuldige gebruik.
De stuur automaat is het zwaarst belaste bemanningslid aan boord. Dit apparaat staat al sinds ons vertrek, op 15 maart, onafgebroken te sturen. We hebben haar op, min of meer de laagste stand staan, om te voorkomen dat ze overbelast raakt. Je kunt de 'autopilot'instellen van 9 tot 1, waarbij 9 de snelste stand is. Dan reageert ze direct op iedere verandering in wind of golven. Bij ons staat ze op 2, dat is net voldoende. Op de laagste stand kan ze het net niet bijhouden en loopt ze constant achter de feiten aan.
Nog een dag of vijf en dan zijn we er.
Op 07/04/17 om 20.00 UTC is onze positie: 10*13'06"S bij 127*17'63"W
Nog 692 mijl te gaan.
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten