dinsdag 22 april 2014

(Semi) Illegaal

Majestueus verheffen de Pitons zich boven de baai, allebei ongeveer 700 meter hoog, wijzen ze bijna loodrecht naar de hemel. Het ene moment is het windstil en het andere moment giert de valwind met 25 tot 30 knopen over het water. Wat een imposante plek is dit. De diepte varieert tussen de 12 en de 60 meter, de bodem is rotsachtig en ankeren is nagenoeg onmogelijk. De Acapella ligt rustig te wiegen achter haar meerboei op St.Lucia.
Het motoronderhoud is gedaan, olie verversen, filters vervangen, de versleten impeller precies op tijd verwisseld, we kunnen er weer een tijdje tegen. 
De communicatie problemen met de marifoon werden veroorzaakt door een kapotte kabel, deze is gerepareerd en weer kon er iets van het lijstje worden afgestreept. 
Na twee dagen in de Marina te hebben gelegen van Le Marin op Martinique was het tijd om te vertrekken. 

De volgende bestemming is St.Lucia, het is niet de bedoeling om hier lang te blijven. We willen even inkopen doen, er is hier een goede supermarkt en ze verkopen prachtige wijnen. Op de Franse eilanden hebben ze alleen maar Franse wijn en het is best lastig om daar een lekkere Chardonnay te vinden. Daarentegen zijn op de Engelse eilanden weer heerlijke Chileense en Argentijnse wijnen te verkrijgen, welke toch onze voorkeur hebben. 

We klaren in op St.Lucia en ook direct weer uit. Dit betekent dat we maximaal 72 uur op één plek mogen blijven, om daarna het land direct weer te verlaten. 
Zo waren we het ook van plan. Twee dagen Rodney Bay en dan weer door naar het volgende eiland. 
Als je maar 72 uur blijft, kwamen we later achter, dan mag je slechts op één plek ankeren maar hoef je ook geen cruising permit te kopen, een vergunning om in de wateren rondom St.Lucia te mogen varen. 
Twee dagen Rodney Bay was voldoende, de boodschappen zijn gedaan, de ruimen weer gevuld met wijn, het anker kan gelicht worden. 

10 mijl voorbij Rodney Bay kom je langs Marigot Bay, ook een erg leuk plekje. Zullen we hier toch ook nog een nachtje blijven? We hebben tenslotte geen haast. Het enige waar we mee zitten is ons in- en uitklaar bewijs. Als we controle krijgen kunnen we altijd zeggen dat we motorproblemen hebben. 

Na de ene nacht moeten we toch echt weg. 
Wat doen we, rechtstreeks naar Bequia of maken we een tussenstop op het volgende eiland, St.Vincent. 
Als we nog een nachtje bij de Pitons gaan liggen dan kunnen we zeker in een dagtocht Bequia bereiken. 

De Pitons zijn prachtig, de zeiltocht naar Bequia, ondanks de harde wind, fantastisch. (Na ruim 7000 mijl gevaren te hebben sinds ons vertrek, beginnen we het 'echte' zeilen eindelijk een beetje te begrijpen;-))
Op heel veel van deze eilanden moet je binnen kantooruren inklaren, zo ook op Bequia (spreek uit: Bekwhee) Buiten kantooruren, op zon- en feestdagen, moet je 'overtime' betalen. Wij komen aan op zaterdag, dit weekend is het Pasen, douane en immigratie zijn weliswaar open maar wij besluiten toch maar om op dinsdag te gaan inklaren. 
 
Semi illegaal op St.Lucia, tijdelijk illegaal op Bequia. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten