zondag 21 mei 2017

De boot bepaalt waar we naar toe gaan. Dag 2

De Acapella zwoegt door de golven, ze weet nog steeds niet waar ze naar toe wil. Er staat nu al bijna anderhalve dag ongeveer 25 tot 30 knopen wind, de golven komen links via de zijkant op ons af en zijn soms wel vier meter hoog. We gaan hard maar op de een of andere manier lijkt het wel of we niet vooruit komen, net alsof we door dik water varen. Door de harde wind staat de windmolen heerlijk te gieren en levert gemiddeld 10 ampere stroom, wat weer heel erg lekker is voor de accu's. Mijn vertrouwen in de accu's is inmiddels alweer een beetje terug gekomen, want we hebben tot nu toe nog geen enkele 'glitch' gehad. Natuurlijk moeten ze vervangen worden, maar ze brengen ons vast nog wel veilig naar Tahiti.

De buiten plotter is echt kapot, die doet heel erg raar. Als ze aan is wil ze niet meer uit, of blijft ze in het beginscherm steken. Onze technische hulpdienst heeft mij aangeraden om de binnen- en de buiten plotter te verwisselen. Op zich is dat een perfect idee, alleen durf ik het niet aan. Het is niet zo moeilijk om de beide apparaten te verwisselen maar ik ben als de dood dat er straks met de andere ook iets misgaat. Dat wil ik liever niet.
Als we straks eventueel de atollen binnen varen, dan zetten we gewoon de laptop buiten op de bank en gebruiken het navigatie programma van Open Cpn om op te sturen. Dit hebben we al die weken in de San Blas eilanden ook gedaan en dat werkte goed. De San Blas stond niet of nauwelijks gespecificeerd op de Navionics kaarten van de plotter, dus we moesten wel. Die ervaring hebben we dus.

Zoals op iedere oversteek, rommelen we een beetje, doen kleine klusjes, voorzover de bewegingen van de boot dat toe laten. Ellen leest een Baldacci en ik heb naar 'De Schippers van de Kameleon" gekeken op de ipad. Wat een heerlijke films, jeugd sentiment. Van mijn zesde tot mijn twaalfde heb ik in Friesland gewoond en in die periode heb ik de boeken met de avonturen van Hielke en Sietse Klinkhamer verslonden. Wie weet, ligt daar al een basis stukje van onze manier van leven, nu.

Via de mail probeer ik alvast wat offertes voor nieuwe accu's aan te vragen. Ondanks het feit dat we geen internet hebben lukt dat vrij aardig. Inmiddels hebben we een hele mooie aanbieding voor lithium accu's binnen. Klein, compact, een veel langere levensduur dan gewone accu's, maar ook duur. De onderzoeken zijn nog in volle gang, dus we komen er nog op terug.

Inmiddels hebben we zo'n 350 mijl achter de rug en is het nog ongeveer 400nm te gaan tot Tahiti.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten