Ze zeggen weleens, na regen komt zonneschijn. In ons geval duurde dat even. Naar aanleiding van de hoeveelheid regen die gevallen is heeft Ellen besloten om een regenscherm te maken tussen de Bimini (zonnescherm) en de Sprayhood (buiskap) Er zit een vrij grote opening tussen de Sprayhood en de Bimini en met een beetje regen giert het regenwater tussen die spleet door naar binnen in de kuip. Daar zitten we dan dus ook niet echt lekker. Als je het dicht maakt heb je er veel minder last van en kun je eigenlijk altijd buiten blijven zitten. In Guadeloupe zijn heel veel zeilmakers en daar kun je alles, zoals ritsen e.d vrij gemakkelijk krijgen. Op Iles des Saintes hadden we al een poging gedaan, maar de zeilmaker daar wilde liever niet verkopen. Wellicht was hij dan te snel door zijn voorraad heen.
Samen met de Sylfer en de Vela hadden we besloten om gezamenlijk van Iles de Saintes naar Guadeloupe te varen. Maandagochtend om 10.00 uur was het vertrek gepland. Er stond wel behoorlijk wat wind, maar dat mocht de pret niet drukken. De Vela dreef, de Sylfer was bijna los en de Acapella was bezig haar anker op te halen. Er gebeurde niets, de ankerlier was 'dood'. Het enige wat er over bleef was het anker met de hand ophalen, 40 meter ketting en een anker van 28 kilo. Het was een behoorlijke klus.
Die dag zijn we uiteindelijk toch maar niet uitgevaren, want er stond zoveel wind en er waren zulke grote golven, uit de verkeerde richting, dat het niet verantwoord was.
Nu hadden we gelukkig de hele dag de tijd om het probleem met de ankerlier op te lossen. Uiteindelijk bleek het een verteerde kabel te zijn.
Ik heb een nieuwe boot gekocht omdat ik niet, "met een andermans ellende", wilde varen maar het blijkt uiteindelijk mijn eigen ellende te worden.
Nadat de kabel vervangen was konden we de volgende dag door naar Guadeloupe. De wind was wat afgezwakt, maar kwam nog steeds uit de verkeerde hoek. Al motorzeilend gingen we de goede kant uit. In de verte zagen we zelfs nog een paar walvissen spuiten.
Gedurende deze tocht kregen we plotseling, weer een probleem met het elektrische voorzeil. Het zeil stopte niet meer met rollen, pas nadat ik de stroom had uitgeschakeld stopte het.
De volgende klus, in Guadeloupe, stond dus al op stapel.
Tot twee keer toe heb ik het relais, dat de hele boel aanstuurt, uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. In principe zou het nu weer goed moeten werken. We gaan het meemaken.
In Guadeloupe hebben we door een duiker, ook het onderwaterschip schoon laten maken. Het was de hoogste tijd. In Nederland is 1x per 2 jaar schoonmaken meer dan genoeg, echter hier in het warme water zie je aangroei met de dag erger worden. Het was ook meer dan nodig om de anode op de de Saildrive (de schroefas) te vervangen, dit hebben we maar tegelijkertijd laten doen.
Als je dan toch bezig bent, vervang dan ook gelijk de motorurenteller maar even. Deze deed het al een tijdje niet meer en we hadden al een reserve in huis.
Tot slot van het liedje brak ook nog het roei mechanisme van het rubberbootje af. Dit hebben we dan wel niet iedere dag nodig, maar wanneer je motortje het een keer niet doet is het toch wel prettig als je kunt roeien.
Dit is dus weer een nieuw projectje.
De onderdelen voor de windgenerator zijn onderweg, die zijn er hopelijk in de loop van de volgende week.
En natuurlijk niet te vergeten het normale onderhoud dat ook nog moest gebeuren. De filters van de watermaker die vervangen moesten worden. Het toilet, dat nu eindelijk helemaal leeg geschept en schoon is.
Whats next ....................................
Dit is het blog van Ellen Reijndorp en Martin Prins. Op 12/06/12 zijn we met ons zeiljacht, de Acapella, vanuit Nederland vertrokken om in zeven jaar tijd de wereld rond te varen. Na resp. 36 en 33 jaar gewerkt te hebben bij de KLM, was het tijd voor iets anders. Ongeveer twee keer per jaar komen we een maandje naar Nederland en de rest van de tijd zwerven we over de oceanen. Volg hier onze avonturen.
Hopelijk hadden jullie wel tijd om een feestje te vieren, dat is er toch niet bij ingeschoten;-).
BeantwoordenVerwijderenCorrie
Ik heb een nieuwe boot gekocht omdat ik niet, "met een andermans ellende", wilde varen maar het blijkt uiteindelijk mijn eigen ellende te worden.
BeantwoordenVerwijderenHa, ha, Martin een mooie uitspraak..
Ja je hebt klussen genoeg
Word misschien een idee voor ons om een extra bootje op sleeptouw te nemen.
Maar, zometen kan je je ergens vestigen en een jachtservice beginnen met al je ervaring.
Altijd de voordelen er van inzien, wat ik wel begrijpen en zie is dat je meestal hulp van iemand in de buurt krijgt.
de samenhorigheid is groot onder elkaar. Iedereen weet wat en kom je er altijd weer uit.
Maar, wat dacht je van: "Prinsjachtservice"? voor een koninklijke oplossing..
In een mooi rustig baaitje, Ellen (nog gefeliciteerd) zeil reparaties.. mmm lijkt mij wel wat.
Ben net weer wat spullen aan het verzamelen voor de "jan van Gent"
Je zal ze wel hebben ontmoet.
Een afdichting tussen bimini en de buiskap is een goed idee, deze tip hadden we ook al gekregen van de "nosstres"
die ook te veel met de zon zijn bezig geweest en de regen waren vergeten.
Veel plezier samen en niet te hard werken he!
Ron en Jocé