Vanaf Bequia (spreek uit "Bekwee) is het ongeveer 10 mijl varen naar St.Vincent, het eiland waar een gedeelte van de "Pirates of the Carribean" (deel 3) is opgenomen. In de baai van Wallilabou staan nog een paar oude decorstukken overeind. Het mag geen naam hebben maar ze worden als museum geƫxploiteerd. Dit is ook de baai waar de bootboys vrij opdringerig waren.
De tocht van St.Vincent naar Santa Lucia kan volgens de pilots heftig zijn. Aan de noordkant van St.Vincent zijn tot 5 mijl uit de kust 30 Ć” 40 knopen, min of meer tegen, vrij normaal. Met gemengde gevoelens begonnen we aan de oversteek. Het vertrek was gepland om 06.00 uur 's ochtends. Gelukkig viel het allemaal heel erg mee en kwam de wind, maximaal 23 knopen, ook nog uit de goede hoek. Na een heerlijke zeiltocht kwamen we aan bij Santa Lucia, dat beroemd is om haar Pitons. De grote Piton is 776 meter hoog en de kleine is net iets lager.
De Acapella ligt aan een mooring tussen de twee Pitons in, tegenover een vijf sterren resort. De wind giert in vlagen over de twee bergen en we zijn blij dat we aan een mooring liggen en niet achter ons anker. Prachtig, wat een overweldigende belevenis en wat een fraai gezicht.
Helaas, na de eerste nacht, bleek dat onze snorkels die in een bak in de kuip lagen, verdwenen waren.
We hebben ongenode nachtelijke bezoekers aan boord gehad. Dat ze de snorkels mee nemen is tot daar aan toe, maar dat ze ook nog de connector tussen het benzinetankje en de buitenboord motor meenemen, hoogstwaarschijnlijk om achtervolging te voorkomen, is van een heel andere orde.
Zonder die connector doet het motortje het niet en moet je roeien. Tja.
De Pitons en het plekje zijn mooi maar dit legt toch wel een domper op het verblijf hier. Enfin we trekken langzaam verder noordwaarts. Eerst naar Marigot Bay en daarna naar Rodney Bay.
In Rodney Bay gaan we een paar dagen naar een haven. Een paar dagen klussen staat op het programma en dat is toch het gemakkelijkst wanneer je aan een steiger ligt. De motor moet een service beurt hebben, olie verversen, nieuwe filters etc. Ook heb ik gezien dat de anode die onder de boot zit, nodig aan vervanging toe is. Met behulp van het noodduikflesje dat we aan boord hebben wil ik die vervangen.
Er zitten wat scheurtjes in het dek die ook gerepareerd moeten worden. Deze scheuren zijn ontstaan doordat de verstaging, waarmee de mast overeind gehouden wordt, wat losser is komen te zitten.
Samen met Gerard van de Sylfer hebben we dit aangepakt en de verstaging al weer mooi op spanning gebracht maar de scheuren moeten nog dicht gemaakt worden.
Al met al genoeg werk om een paar dagen in een haven te rechtvaardigen.
Na Rodney Bay staat Martinique op het programma. Daar rijden ze weer rechts en kunnen we weer met euro's betalen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten