vrijdag 4 januari 2013

Update Suriname

Daar waar we liggen is het internet abominabel, het werkt vaker niet dan wel. Nu hebben we 10 km verderop een plekje gevonden waar het wel werkt.
Er is veel gebeurt sinds we hier aan gekomen zijn. Op eerste kerstdag werden we 50 meter vanaf onze originele ligplaats, wakker. Na drie dagen waren we (weer) van ons anker geslagen, gelukkig deze keer zonder schade. In Trinidad gaan we een zwaarder anker kopen.

Sowieso was het de bedoeling om op deze eerste kerstdag naar Marina Waterland te verhuizen. Dit ligt zo'n 15 mijl verderop de rivier. In de regen gingen we er naar toe. De Mathiba, Sylfer en Regina waren daar al en hadden een plekje voor ons vrij gehouden. Maar goed ook want dit was de laatste plek. Gezamenlijk hebben we een kerstdiner georganiseerd. Ieder schip deed een bepaalde gang. Het was lekker en gezellig.

In Paramaribo hadden we al afgesproken en geregeld om samen naar het binnenland te gaan. Zo rond 08.00 uur kwam het busje voor rijden om ons te vervoeren.Eten, drinken, een gids, de chauffeur en een kok gingen mee. Eerst stond er een wandeling bij de Brownsberg op het programma. Alleen de rit er naar toe was al een avontuur op zich, daar na door naar Isadou. Dit is een eilandje in de rivier, voorbij het Brokopondo meer, zo'n 200 km van Paramaribo. Hier bleven we twee nachten slapen in een soort vakantie huisjes. Je rijdt naar Atjonie, daar stopt de weg, vervolgens ga je nog een uur met een korjaal over het water. Alles gaat hier over het water, complete huisraad, koelkasten, watertanks etc. Het is een machtig gezicht om deze ranke bootjes over de stroomversnellingen te zien varen.

Na twee heerlijke dagen op Isadou weer terug naar Waterland. We liggen met onze neus naar de steiger zodoende konden we ook eens goed kijken naar het verbogen boegbeslag. Dit zag er zeer ernstig uit. Dit had nooit op deze manier op het schip gemonteerd mogen worden. Met man en macht werd er gewerkt om met beperkte middelen dit weer op te knappen. We zijn nog op zoek naar een lasser om de plaat verder te versterken maar met een beetje geluk komt de goede man maandag weer op zijn werkplek.

Zondag komt mijn moeder voor tweeënhalve week aan boord. We gaan zeker nog een keer naar het binnenland