vrijdag 25 oktober 2019

Onderweg naar Nieuw Zeeland. dag 3 en 4

Dag 3.

Woensdagnacht hadden we een onrustige zee met golven van alle kanten. Het ene moment maakten we een flinke snelheid, het andere moment lagen we bijna stil. De boot maakte enorme klappers plat op het water, wat niet bevorderlijk werkt op de nachtrust....we proberen dus overdag wat bij te slapen.
Helaas heeft de windmeter een van de klappers niet overleefd en moeten we nu op gevoel de richting en hoeveelheid wind inschatten. Dus gewoon op de ouderwetse manier, net zolang opsturen tot het zeil gaat klapperen.
Het is lastig om de beste windinval te vinden, maar gelukkig hebben we nog 5 dagen voor de boeg, dus een paar mijltjes meer of minder maakt niet uit.
We hebben een wachtsysteem voor de nacht van drie uur op en drie uur af en overdag pakken we nog een paar extra uurtjes als het lukt. We lezen veel, eten af en toe een klein hapje, want echt trek hebben we niet, doordat we constant heen en weer geschud worden.
We hebben twee keer per dag contact via de boordradio met andere zeilers en onze vriend Gerard van de Sylfer stuurt ons iedere dag een update van het weer. Daar zijn we enorm blij mee, aangezien we geen internet hebben op zee.

Dag 4.

Donderdagnacht lagen we ineens stil, doordat er geen wind meer was. We hadden van Gerard al gehoord dat de wind zou gaan shiften van ZO naar ZW, maar je weet nooit exact wanneer. Precies in de rustperiode van de kapitein natuurlijk. We hebben de zeilen ingerold, de motor gestart en varen op een gladde zee met wat swell. We gaan nu op en neer met de lichte deining en maken geen klappers meer. Ook kunnen we gewoon weer rechtop lopen in de boot.
De temperatuur verandert ook met de dag, iedere keer een graadje minder. 's Nachts zitten we weer met zeilkleding aan en een muts op, de dekbedden zijn ook al te voorschijn gehaald.

Vanochtend hadden we 560nm afgelegd, dus we zijn over de helft. Het wachten is nu op wat wind, dan kan de motor weer uit.

Positie: Vrijdagochtend 09.30LT (NL: Donderdagavond 23.30)
26 graden,20 min Zuid bij 173 graden, 13 min Oost.