zaterdag 6 februari 2016

Mast ellende

Dat de motor van de Furlex het begeven heeft, is bekend. We hebben een nieuwe motor besteld en de oude kunnen we inruilen. Dit betekent dat we eerst de oude moeten demonteren, deze opsturen, de nieuwe ervoor terug krijgen om deze vervolgens opnieuw te installeren.

Onze lieve vriendin Caroline heeft al aangeboden om voor het transport te zorgen, dus alles is onder controle ;-)

Na zorgvuldige bestudering van de gebruiksaanwijzing lijkt het erop dat het demonteren niet echt veel werk is.

Martin gaat aan de slag en zo waar, het project verloopt redelijk voorspoedig. Na dat alle stappen doorlopen zijn om de motor te scheiden van zijn draai mechaniek gebeurt er niets. De motor zit muur vast. Na contact met de technische dienst van Seldén in Nederland, krijg ik het advies om er met een rubberen hamer op te kloppen. "Dan komt hij wel los".

Nou, niet dus!

Wellicht als we de voorstag los maken, dan hebben we wat meer speling. De stag moet sowieso los om de motor in zijn geheel te kunnen laten zakken.
Helaas, dit werkt ook niet. Laten we de boel maar weer vastmaken, want dit heeft geen zin.
We krijgen de voorstag met geen mogelijkheid meer vast. De mast is enigszins naar achteren gezakt en er staat zoveel spanning op dat we hem niet meer recht op kunnen krijgen.

Op dat moment, komt de kustwacht aan boord voor een 'routine controle'. We hebben de mannen gelijk aan het werk gezet maar ook met behulp van wat extra kracht lukte het niet om de voorstag weer vast te maken.

Het was zelfs zo erg dat in één van de stagen een aantal strengen gebroken is. Nu begint de paniek toch wel een beetje toe te slaan want we hebben een mast die staat te dansen op het dek.

Hier moet professionele hulp bij komen! Na wat telefoontjes gepleegd te hebben komen we in contact met een tuiger, die zowaar ook de vertegenwoordiger van Seldén schijnt te zijn hier in het gebied.

Lelle, de tuiger, komt ons assisteren en met zijn hulp weten we de mast weer provisorisch vast te zetten. Hij wil hem nog niet gelijk helemaal vast zetten omdat we toch eerst de motor willen verwijderen. Hoe dat moet, daar wil hij zich eerst nog in verdiepen.

Inmiddels zijn we drie dagen verder, de mast wordt door touwtjes overeind gehouden en Lelle is zich nog steeds aan het beraden.

Tot overmaat van ramp, kregen we ook nog het bericht van Seldén, dat er sinds december 2015 een terug roep actie is voor het ophang gedeelte boven in de mast van dit type voorstag. Deze kan spontaan afbreken als er te veel spanning op komt te staan.

(Zie: "Product Recall" op de Seldén home pagina)

Wordt vervolgd....

5 opmerkingen: