donderdag 16 april 2015

Maandag

Fort Sumter

Vandaag is het maandag, het is grauw, winderig en regenachtig. Eigenlijk zo'n maandag, zoals ik ze mij herinner van vroeger. Op de één of andere manier waren die maandagen altijd saai en grijs.
Vanochtend om 05.00 uur zijn we opgestaan om vroeg vanuit Charleston te vertrekken naar Beaufort. Het is ongeveer 200 mijl varen en met de stroom mee hopen we dat in 36 uur te kunnen doen. Dat betekent dat we dinsdag, net voor donker aankomen. Op de kaart ziet het er zeer overzichtelijk uit, dus in het slechtste geval zou ik het wel aandurven om in het donker te arriveren.
In principe gaan we daar in een haven liggen en men heeft al aangegeven dat er ook 's nachts altijd iemand aanwezig is om assistentie te verlenen. Dat is toch ook wel weer een gerust gevoel.

Wat een prachtige stad is Charleston. Keken we in Key West onze ogen uit, hier is het allemaal nog een factor mooier en groter. Enorme houten huizen, goed in de verf en mooi onderhouden tuinen. Overal om je heen zie je de grootsheid van weleer. Leuke historische wijkjes, mooie winkelstraten, er is van alles te doen. Zeker de moeite waard.
Het is, dat er een mooi weergaatje was anders waren we zeker nog wel een paar dagen gebleven.

NB. Ondanks de zware tocht is het gelukt om op tijd binnen te zijn. De beloofde zuidoosten wind liet 24 uur op zich wachten, zodoende moesten we al die tijd tegen een noordooster opboksen. Wind tegen stroom gaf een hele rare, ruwe, onprettige zee. Daarbij regende het ook nog de hele nacht, voor het eerst in jaren hebben we weer zeil kleding gedragen en van slapen kwam weinig.
We liggen nu rustig en veilig in de Portside Marina van Morehead/Beaufort, North Carolina.
Positie 34’ 43' 117"N 076’ 42'293"W  Morgen gaan we de boel verkennen.