donderdag 28 november 2013

Carburateur

Dan denk je even een paar rustige dagen te hebben op Aruba maar dan begeeft de buitenboordmotor het. De Suzuki liep niet lekker, schokkerig, sloeg vaak af, wilde moeilijk starten.
Je rubberboot met buitenboordmotor is wel je lifeline met de rest van de wereld. Als je bootje het niet doet dan kun je, letterlijk en figuurlijk geen kant op. Dan moet je roeien of zwemmen.
Er bleek water en vuil in het benzinetankje te zitten. Dat konden we wel oplossen door een en ander over te hevelen. Ook hadden we nog een 'spulletje' aan boord dat het waterprobleem in de benzine wel kon oplossen. "Nou niet dus".
Ellen was naar de kant en ik moest haar ophalen, op het moment suprême stopt het motortje er weer mee en krijg ik het op geen enkele manier meer aan de praat. Dat werd dus roeien.
Ons vorige bootje roeide perfect maar deze boot was gewoon niet voor uit te krijgen. Het systeem waar de roeispanen aan zijn opgehangen deugt niet. In noodgevallen, zoals deze, heb je heel veel moeite om ergens te komen. Ik voer alleen maar in rondjes, wat ik ook deed, de boot ging niet voor uit.
Nader onderzoek aan het motortje was dus echt wel op z'n plaats. Als er water in de tank zit/zat, zou er ook nog wel water in de carburateur kunnen zitten. Om dit op te lossen moet je dat ding helemaal uit elkaar halen.

Op zich is dat natuurlijk geen probleem maar voor mij was dat dus wel een probleem. 
De echte sleutelaars onder ons komen nu hoogstwaarschijnlijk niet meer bij maar ik zag er wel tegenop om hier aan te beginnen.
Uiteindelijk blijkt het dus een fluitje van een cent te zijn om je carburateur uit elkaar te halen, schoon te maken en weer in elkaar te zetten. 

Met dank aan Hans Ruiter die mij twee jaar geleden eens heeft laten zien dat het daadwerkelijk kan. Toen hebben we de hogedrukspuit gebruikt om dat ding schoon te blazen, nu deed ik het maar met de mond.
Achteraf bedacht ik, dat het ook met de lucht uit een duik fles had gekund. Maar ja, zo ging het ook. 

Het resultaat, weer een fijn zoevend en snorrend motortje dat direct start en lekker loopt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten