Diegenen die ons volgen via de tracker, hebben gezien dat we de eerste dagen
behoorlijk aan het zwalken waren. Op zoek naar de wind. Niet dat er te weinig
wind was, integendeel zelfs, maar op zoek naar de juiste windrichting.
Momenteel ziet het er naar uit dat we de juiste koers te pakken hebben. De afgelopen
24 uur denderden we met een gemiddelde snelheid van 7 knopen per uur, in de goede richting.
De wind staat in de zuid hoek en wij zakken langzaam af naar het oostzuidoosten.
Morgen is de verwachting dat de wind afneemt en dat we motor moeten aanzetten.
Van dat moment willen we dan gebruik maken om een lange slag zuidoost te maken. Als dan maandag en
dinsdag, hopenlijk volgens verwachting, de wind naar het oosten draait, kunnen we verder naar het
zuiden om de eindspurt in te zetten.
Afgelopen dinsdag om 09.30 zijn we vertrokken vanuit Hampton. Al direct een half uur na ons vertrek
konden de zeilen uitgerold worden en begon ons avontuur. De eerste dag verliep geweldig, goede wind
uit de juiste richting. Na ongeveer 24 uur waren we bij de golfstroom, hier draaide de wind, volledig
tegengesteld aan de voorspelling naar het noorden en begon ons gevecht om de golfstroom over te steken.
De golf stroom is ongeveer 80 mijl breed en stroomt met een gemiddelde snelheid van 4 knopen van zuid
naar noord. 25 knopen wind, tegen 4 knopen stroom, levert een enorme heksenketel aan golven op en
daar moesten wij door heen. Als het dan ook nog de hele dag regent, wordt je niet blij. Het gevolg
was dan ook dat we allebei zeeziek werden.
Als je eenmaal zeeziek bent duurt het best wel een tijdje voordat het weer helemaal over is. Voordeel
is wel dat je niet hoeft te lijnen. De kilo's vliegen eraf. (We konden ook wel wat hebben ;-))
Terug naar nu.
We hebben inmiddels zo'n 550 nm afgelegd en moeten er nog zo'n 850. Het daggemiddelde van gisteren lag
op 160 dus het gaat erg lekker. We gaan hard, erg hard en je moet je dan ook de hele dag schrap zetten,
om niet om te vallen of van de bank af te glijden.
De boot heeft af en toe best wel wat te verduren met deze snelheden, maar ze houdt zich goed. Alleen doet
de electrische Furlex het niet meer. Dit is het apparaat waarmee we het voorzeil in- en uitrollen.
Het zeil staat nu gefixeerd in een midden stand. Contact met de dealer in Nederland levert op dat het
hoogstwaarschijnlijk een kapotte aandrijfriem is, wat makkelijk te repareren is wanneer je zo'n riem hebt.
Lennerd Kramer van Selden Mid Europe, zorgt ervoor dat er een voor ons klaar ligt op het moment dat we
aankomen. Wat een service is dat.
Via de Delorme Inreach Tracker zijn we goed te volgen horen we van diverse kanten. Met het apparaat kunnen
we ook mailen en sms-sen en we hebben dan ook regelmatig, midden op zee, contact met diverse mensen.
Zo dit was het voor nu even. Zijn jullie weer op de hoogte.
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
Dit is het blog van Ellen Reijndorp en Martin Prins. Op 12/06/12 zijn we met ons zeiljacht, de Acapella, vanuit Nederland vertrokken om in zeven jaar tijd de wereld rond te varen. Na resp. 36 en 33 jaar gewerkt te hebben bij de KLM, was het tijd voor iets anders. Ongeveer twee keer per jaar komen we een maandje naar Nederland en de rest van de tijd zwerven we over de oceanen. Volg hier onze avonturen.
Win volgen Julie in volley spanning.
BeantwoordenVerwijderen