Het lekkerste moment van de dag, na het eten bij de 
ondergaande zon onder de buiten douche.
Zo aan het einde van de dag al het vuil en zweet 
van je lijf afspoelen en dan heerlijk in de kuip 
nog even genieten van de rust en de koelte.
Voor de een begint daarna de eerste wacht en de ander 
mag lekker schoon en fris naar bed.
Dit is toch wel een groot voordeel van een watermaker
die het doet, dan hoef je niet te letten op een litertje 
meer of minder.
Het goede nieuws van vandaag is dat het probleem met de 
rolreef installatie geen probleem meer is.
Vester Knibbe van Tuned Ropes&Rigs uit Enkhuizen kon
gelukkig bevestigen dat het slijpsel dat wij gevonden 
hebben niet uit de furlex kon komen, aangezien dat alle-
maal van roestvrij staal is gemaakt. De reef installatie 
doet het gewoon perfect.
Het minder goede nieuws is, dat de plaat waar de boegspriet 
op is bevestigd ten behoeve van de Parasailor een speling 
heeft van 4 tot 5 cm ten opzichte van het dek.
De plaat zit dus gewoon los. Nu heb ik alles aangedraaid
maar de speling zit echt tussen de plaat en het dek.
De kans dat het hele ankerbeslag, dat ook op de plaat zit,
met ketting en al de lucht in gaat is zondermeer aanwezig.
Jammer want nu kunnen we de vlieger, voorlopig, niet meer 
gebruiken. Eerst moet hier een adequate oplossing voor komen.
Het is wel bijzonder maar deze boegspriet is geinstalleerd
door..... juist, Tuned.
Het was een bijzondere dag vandaag. Allereerst natuurlijk de 
ontdekking van de losse plaat. We hadden de Vlieger net 
opgezet en we hebben haar gelijk weer naar beneden gehaald.
Aan de ene kant maar goed ook want er kwam een enorme squall 
onze kant op. 
(Een squall is een soort mini depressie die zich in korte 
tijd kan ontwikkelen. Er zit heel veel energie in en windvlagen
van 30 tot 40 knopen zijn heel normaal. Zo,n squall otwikkeld 
zich vrij snel maar heeft meestal ook een beperkte levensduur. 
Een half uur tot een uur dan is het voorbij)
Je kunt de squalls zien aankomen op de radar. Eigenlijk zijn we 
de hele dag bezig geweest om de ene na de andere squall te onwijken,
door er omheen te varen. Ze te 'omzeilen'.
Nog 175 nm. Vrijdag zijn we er.
----------
radio email processed by SailMail
for information see:  http://www.sailmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten