maandag 9 november 2015

Acapella onderweg naar de BVI's deel 2

De dagen vliegen voorbij, nog ongeveer 600NM te gaan. De afgelopen 24 uur
hebben we op de motor gevaren, aan de ene kant wel even lekker, maar aan
de andere kant ben je op een gegeven moment wel klaar met dat gepruttel.
De wind is weer wat aangetrokken en we zeilen weer, dat betekent ook
dat je je weer de hele dag schrap moet zetten, dat je op je hoede moet
zijn voor onverwachte bewegingen van de boot en dat je niets los kunt
laten liggen. Het valt, of wanneer we weer eens een golf induiken, wordt
het nat.

Overdag vinden we het niet zo belangrijk maar 's nachts houden we ons aan
een wachtschema. Ellen gaat om 19.30 uur naar bed tot 22.30, daarna ga ik
van 22.45 tot 01.45, dan Ellen weer van 02.00 tot 05.00 en mag ik uitslapen
05.15 tot ..... meestal wordt je dan vanzelf wel weer wakker om een uur
of acht.

Het katterige gevoel van de eerste paar dagen is gelukkig helemaal over.
We lezen wat, kijken een filmpje of luisteren naar muziek, doen kleine
klusjes, eten, drinken, trimmen de zeilen als dat nodig is en vullen
om de vier uur het logboek in.
Het bijzondere van dit alles is, dat ondanks het feit, dat we toch echt
de hele dag op elkaars lip zitten, we nog stteds niet uitgepraat zijn en
iedere keer weer andere gesprekstof hebben. (We weten zelf als hoe onze
kerstkaart van dit jaar er uit moet gaan zien ;-))


Twee keer per dag hebben we radio contact met de organisatie van de Salty
Dawg Rally. We geven dan onze positie door, de omstandigheden aan boord
en het weer.

Weerberichten krijgen we ook binnen via de radio. 'Weer guru' Chris Parker,
heeft zich voor de duur van de rally belangeloos verbonden aan de vloot.
Zijn weerberichten zijn soms zo uitgebreid dat je door de bomen het bos
niet meer ziet. Gelukkig krijgen wij via de Delorme Tracker van onze
vriend Gerard van de Sylfer, vanuit Panama, iedere dag een weerbericht,
dat geheel is toegespitst op onze positie. Ook Rudi van de Lizzy stuurt
regelmatig updates vanuit Nederland en vanuit Australie krijgen we
adviezen van Andrew van de Eye Candy. Als we dan al deze gegevens
gecombineerd hebben krijgen we een zeer accuraat weerbeeld voor onze
situatie. De techniek staat voor niets.

Soms slaat de apparatuur, met name de stuurautomaat op hol en leeft ze
een totaal eigen leven. Dit hebben we ook al van een paar andere
boten gehoord. Hier moet je wel op bedacht zijn want voor dat je het
weet ga je ergens anders heen dan de bedoeling is. Zouden de de verhalen
over de Bermuda Driehoek dan toch waar zijn??? Wie weet....
(Als jullie niets meer van ons horen dan weet je hoe het komt.)

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten