vrijdag 7 juni 2019

Savusavu

16 jarige trouwdag gevierd op Minerva met een glaasje bubbels

Na een week op Minerva gelegen te hebben, zagen we een gaatje om naar Savusavu te vertrekken. Het is slechts drie dagen (450nm) varen vanaf Minerva Reef dus dat is goed te doen. Bij aankomst in Savusavu, Fiji, konden we een mooring oppikken bij de Copra Shed Marina. De marina zorgt er dan voor dat de autoriteiten aan boord komen om de inklaring procedure te starten. Eerst komt er iemand van de gezondheidsdienst aan boord. Pas als deze persoon zich er van overtuigd heeft dat je geen vreemde ziekte aan boord hebt komen de anderen. Bio Security, zij onderzoeken of je geen gevaarlijke organismen aan boord hebt in de vorm van plantaardige of dierlijke stoffen. Dan komen douane en immigratie. Alles gaat op een zeer gemoedelijke en vriendelijk manier. Het duurt alles bij elkaar ongeveer anderhalf uur om al het papier werk af te handelen, maar daarna bij vrij om te gaan en staan waar  je wilt.

Jacob en Hannie van de Jonas, waren speciaal naar Savusavu gekomen om ons daar op te vangen. Hannie had een heerlijk welkoms pakket samen gesteld, met vers fruit, yoghurt, brood en beleg. Ook zagen we onze oude vrienden van de Eye Candy, Andrew en Clare, weer. Het werd een gezellig samen zijn, met veel drank, muziek en heerlijk eten.

Na de dure maanden in Nieuw Zeeland is Fiji een verademing. Je kunt hier al voor 7 FJ$ uit eten gaan. Dat is omgerekend €3,- Voor dit bedrag kun je zelf niet koken.

De eerste paar dagen in Savusavu stonden in het teken van bijslapen, opruimen en opnieuw bevoorraden. We gaan naar het oostelijk deel van Fiji, de zogenoemde Lau groep. hier is niet of nauwelijks iets te krijgen, dus we moeten hier opnieuw flink in slaan. Gelukkig is alles hier te krijgen.

Onderweg van NZ naar Fiji zijn we er achter gekomen dat de marifoon niet echt naar behoren werkte. Ook de AIS (Automatic Identification System), die gekoppeld is aan de marifoon deed het daardoor niet goed. Pelle van de Loupan kwam er achter dat de antenne in de top van de mast niet goed was aangesloten. (Met dank aan de tuiger in Nieuw Zeeland ;-( Gelukkig kon Pelle e.e.a weer in orde brengen en hebben we weer een goed werkend communicatie systeem.

Hannie was van de week jarig en wilde graag een dagje leuke dingen doen. Eerst is ze met Ellen naar de spa geweest voor een heerlijke massage en de volgende dag zijn we met z'n vieren op pad geweest.

We hebben het graf van Tilly bezocht. Tilly is een maand geleden hier op het eiland overleden. Zij is op haar 89e (!), op Curacao bij haar jongste zoon aan boord gekomen. Zij had 8 kinderen, maar met weinig nog contact. Ze had er geen zin in om weg te kwijnen in een bejaarden tehuis in Nederland, dus toen haar zoon Humberto aanbood om met hem mee te varen naar Fiji heeft zij deze kans met beide handen aan gegrepen. Tilly was niet echt goed ter been en Humberto heeft speciaal een lift systeem aan zijn giek laten bouwen om z'n moeder op en af het schip te kunnen takelen. Samen zijn zij door het Panamakanaal gegaan en zijn met z'n tweeën de Pacific overgestoken. Op diverse plekken zijn we Humberto en Tilly gedurende hun reis tegen gekomen. Uiteindelijk is Tilly, na een kort ziekbed op haar 94e vredig ingeslapen in het ziekenhuis van Savusavu.

Na ons bezoek aan de begraafplaats hebben we nog een tochtje gemaakt naar een waterval en 's avonds hebben we heerlijk gegeten in een Koreaans restaurant.

We zijn klaar om weer verder te trekken. Vanua Balavu staat voor de komende dagen op het programma. Even een nacht door varen en dan zouden we er moeten zijn. Hier gaan we voor het eerst de Sevu Sevu, een soort rituele welkoms ceremonie meemaken. Voor de mannen worden wel speciale kleding voorschriften op prijs gesteld. Hierover de volgende keer meer...