zondag 5 mei 2019

Varen in Nieuw Zeeland

Na zes maanden stilgelegen te hebben heeft de Acapella haar eerste tocht weer gemaakt. Vanuit Whangarei zijn we de rivier afgevaren en voor anker gegaan bij Urquarts Bay. Een prachtig plekje achter de hoge heuvels, met goeie beschutting tegen de stevige oostenwind.

Met de dinghy zijn we naar het strandje gevaren en hebben, tussen de Black Angus stieren door, een heerlijke wandeling gemaakt naar de oceaankant. Door het grote verschil tussen eb en vloed is het altijd weer een verrassing hoe ver je de dinghy omhoog of omlaag moet sjouwen. Bijna iedereen heeft hier klapwielen onder zijn bootje om het wat makkelijker te maken.

Na twee dagen draaide de wind naar het noorden, waardoor wij in de richting van het zuid oosten konden vertrekken, naar Great Barrier Island. We hadden een heerlijke tocht met genoeg wind. Het was weer even wennen aan de bewegingen van de boot, maar aan het eind van de dag waren we flink ingeslingerd. Bij het eiland aangekomen voeren we een brede baai binnen met aan weerskanten vulkanische rotspartijen, diverse eilandjes, groene heuvels en overal ankerplekken. We hoorden later dat de orka's ook net naar binnen gezwommen waren, maar wij hebben ze niet gezien.

Eenmaal voor anker tussen  de rotsen in Kiwikiri Bay bleek dat we achter de NOK en de Vagabond, een Nederlandse en een Belgische boot lagen. We hadden An en Ivan van de Vagabond 4 jaar geleden voor het laatst gezien in Bonaire. Zij wonen en werken inmiddels al weer twee jaar in Nieuw Zeeland. Het was een gezellig weerzien.

Heinze en Anneke (NOK)                                                                        An en Ivan (Vagabond)

Great Barrier Island is een geliefd vakantie eiland door zijn prachtige natuur en er je kunt er veel tracks lopen. Deze tracks variƫren in moeilijkheidsgraad en lengte van beginners tot gevorderden en van een half uur tot drie dagen. Klimmen en klauteren, glibberen en glijden met veel spektaculaire vergezichten onderweg. Wij kozen voor de 'Old ladies track'.....(90 min ;-))

Vanuit Great Barrier Island zijn we na een week weer terug gevaren naar het vaste land. Tijdens de heftige tocht met veel wind en behoorlijke golven zijn we er achter gekomen dat de nieuwe verstaging toch nog wat bijgesteld moest worden en het grootzeil ook niet helemaal lekker inrolde.
Inmiddels is alles opnieuw afgesteld en het grootzeil aangepast.

Om het nuttige met het aangename te combineren hebben we gelijk maar vier verjaardagen gevierd.
Die van de Z.K.H Willem Alexander, van Pelle en Peter uit Zweden ( Loupan en Atla) en mijn verjaardag.
Het was erg gezellig met lekkere hapjes, Nieuw Zeelandse wijn en lieve cadeautjes. Van Eva (Atla) kreeg ik een heel bijzonder cadeau.

Peter, Elle en Pelle, drie stiertjes

Zij schildert prachtige aquarellen en had van de foto, die we 's morgens op Facebook geplaatst hadden een schitterende prent gemaakt. Ik ben er heel erg blij mee.

We zijn langzaam naar een weer gaatje aan het kijken om naar Fiji te gaan, maar daarover meer in het volgende blog. Er kan namelijk altijd iets tussen komen.....